אתונה למתקדמים

אתונה למתקדים - המלצות לאתרים פחות מוכרים באתונה

ביקרתם כבר באקרופוליס? הייתם באגורה העתיקה? טיילתם כבר בסמטאות הציוריות של הפלאקה?  איזה מזל שאתונה, אחת הערים הנהדרות בעולם, מציעה הרבה יותר מהיסטוריה ואפשר לחזור אליה שוב ושוב ולגלות בכל פעם משהו חדש. בעיר שמשלבת ישן וחדש, יש חיי תרבות עשירים, אוכל משובח, חיי לילה סוערים, קניות ואיך אפשר בלי – ים.

קבלו המלצות לכל מה שטוב באתונה, ואף מילה על האקרופוליס: 
שלח!
תצפית מהר ליקיבאטוס
הר ליקיבאטוס (Lykavittos), שנחשב לנקודה הגבוהה ביותר באתונה, הוא למעשה גבעה בגובה 277 מ'. מכאן תוכלו לראות את אתונה פרושה מתחת לרגליים ולהשקיף על אתרים כמו האקרופוליס, מקדש זאוס ואצטדיון פאנאתינאיקו. המראה יפה במיוחד בשעת השקיעה. אם יש לכם כוח, תוכלו לטפס לכאן במעלה שביל מיוער, ולקבל פיצוי הולם למאמץ כשתראו את הנוף בסיום הטיפוס. דרך הרבה יותר קלה ומהנה לא פחות היא לעלות לפסגה ברכבל שיוצא משכונת קולונאקי. 

תרבות: מרכז התרבות של קרן סטברוס ניארכוס
מרכז התרבות של קרן סטברוס ניארכוס  (Stavros Niarchos Foundation Cultural Centre), או בקיצור, SNFCC, שוכן בבניין זכוכית מרשים וידידותי לסביבה, בעיצובו של האדריכל האיטלקי רנצו פיאנו. המתחם מאכלס כמה מוסדות תרבות מהחשובים ביוון, ובהם האופרה היוונית הלאומית והספרייה הלאומית של יוון. מלבד זאת מוצעת כאן תכנית עשירה של אירועי תרבות כמו תערוכות, קונצרטים ומופעי מחול. גם אם אין בכוונתכם לצפות באופרה, תוכלו להתרשם מהמבנה המתנשא לגובה שמונה קומות, שלו גג ירוק שהוא למעשה גן ים תיכוני וחופה סולארית. מהקומה העליונה של המבנה יש תצפית נהדרת על העיר ועל הים. ניתן להצטרף לסיור מודרך במסגרתו מבקרים בחלקים של המבנה שאינם פתוחים לקהל הרחב. 
מסביב יש פארק העצום מעוצב בסגנון ים תיכוני, ובו צמחיה, גנים, תעלת מי ים ונהר מלאכותי. גם הילדים ייהנו פה, הודות למתקני שעשועים ומזרקות מרעננות עם סילוני מים שמזנקים מהרצפה.  תוכלו להגיע לכאן בקלות בשאטל חינמי שיוצא מכיכר סינטגמה. 

   

ירוק בעיניים: הגן הלאומי של אתונה
אתונה, כיאה לעיר ים תיכונית, חמה ושמשית. המזל הוא שכדי ליהנות מקצת צל וירוק בעיניים לא תצטרכו להרחיק. בסמוך לכיכר סינטגמה, הלב הפועם של אתונה, נמצא הגן המקסים הזה, שהוזמן על ידי אמליה מלכת יוון בשנת 1838. בגן המטופח יש עצים מצלים, פרחים וצמחייה טבעית, בריכות נוי, גן חיות קטן ושבילי חצץ שמתפתלים בין כל אלה.

אמנות: המוזיאון הלאומי לאמנות עכשווית
גם בעיר עתיקה כמו אתונה אפשר למצוא אמנות עכשווית נהדרת, והמוזיאון הלאומי לאמנות עכשווית (The National Museum of Contemporary Art) אשר נפתח בשנת 2000 ועבר שיפוץ מקיף ב-2020, הוא הוכחה מצוינת לכך. המוזיאון שוכן בבניין ששימש בעבר כמבשלת בירה וזו כבר סיבה טובה לבקר בו. במוזיאון מוצגות עבודות של אמנים מקומיים ובינלאומיים כמו איליה קבקוב, גרי היל, מונה חאטום, נאן גולדין, ג'יליאן וורינג, אלן סקולה, ביל ויולה ואחרים, ובמגוון תחומים ובעיקר ציור, פיסול, צילום, וידאו ארט ואמנות מיצג.

שוק הפשפשים מונסטיראקי
אזור כיכר מונסטיראקי שבמרכז אתונה הוא אזור קניות פופולרי כל השבוע, עם הרבה חנויות שמוכרות בגדים, ותכשיטים, חפצי נוי, רהיטים, עבודות יד, שטיחים ומזכרות לתיירים, כשלצד עיצובים ייחודיים תראו כאן גם סחורה שקיימת בשווקים בכל העולם וגם הרבה זיופים. בימי ראשון האזור הופך לשוק פשפשים הומה, עם דוכנים של עתיקות. תקליטי ויניל, ספרים נדירים בכל השפות, כלי נגינה, כלי חרס ועוד. כדאי להגיע לפני 11:00 כי אחר כך השוק עמוס מאוד וקשה למצוא מציאות.

קניות בקולונאקי
אם אתם מעדיפים את הקניות שלכם עם קצת יותר סטייל, ערכו אותן בקולונאקי (Kolonaki). השכונה האלגנטית שבמרכז אתונה היא ביתן של חנויות יוקרה רבות, של מעצבים כמו גו'צי, פראדה וקרטייה. חובבי וחובבות אופנה שתקציבם מוגבל ימצאו פה כמה חנויות יד שניה. להשלמת החוויה יש בשכונה ריכוז גדול של מסעדות שף.


  

אוכל: סיור קולינרי
המטבח היווני הוא לא מטבח עילי, אבל הוא נפלא בפשטותו. הוא מבוסס על חומרי גלם טריים כמו דגים, בשר, ירקות ושמן זית, וכולל מנות מופלאות כמו מוסקה, ג'ירוס, גבינה מטוגנת ועלי גפן ממולאים. אם אתם מתקשים להחליט מה לטעום, מומלץ לכם להצטרף לסיור קולינרי, שמאפשר לטעום את המיטב של המטבח המקומי. כמה חברות מציעות סיורי אוכל באתונה. הסיורים כוללים לרוב הליכה בין כמה שווקים או שכונות שמצטיינות במגוון קולינרי עשיר,  ועשויים לכלול טעימות בדוכנים בשוק, במסעדות ובברים ואפילו בבתים של מקומיים. הסיורים נמשכים לרוב שעתיים-ארבע שעות. גם אם סיור אוכל נראה לכם כמו סיור למיטיבי לסת, כדאי לנעול נעלי הליכה נוחות שכן מרבית הסיורים כרוכים בהליכה מרובה. 

מוזיאון: מוזיאון בנקי לתרבות יוונית
מוזיאון בנקי (Benaki) ששוכן באחוזה בסגנון נאו קלאסי מספק הצצה לתרבות יוון מהתקופה הפרהיסטורית ועד לעידן המודרני דרך מגוון גדול של מוצגים. ביו היתר תראו פה קמעות עתיקים, איקונות ביזנטיות, תלבושות מסורתיות, עבודות רקמה, אמנות יוונית עכשווית ותערוכות מתחלפות המוקדשות לנושאים כמו ארכיטקטורה, אופנה וצילום. במרפסת הגג יש בית קפה. חנות המוזיאון מצדיקה לבדה ביקור, עם המון פריטים של עיצוב יווני עכשווי. 

עם הילדים: פארק אליניקון 
לפני כמה עשורים שכן כאן נמל תעופה. הוא עמד נטוש עד שלפני שנים אחדות הקימו על חורבותיו, בצמוד לחוף, את פארק אליניקון (The Ellinikon Experience Park). הפארק הנהדר הזה שמשתרע על שטח של 75 אלף מ"ר, הוא אחד מפארקי החוף הגדולים באירופה. יש בו מאות עצים ו-80 אלף צמחים ים תיכוניים, גן זן שליו, מבוך מים ובו סילוני מים מרעננים שמוארים בשלל צבעים בחושך ורוקדים בהתאם למוזיקה המתנגנת,  גן שעשועים מקסים המעוצב עם חומרים טבעיים, מתקני כושר ועוד. בהמשך יהיו כאן בתי מלון, קזינו, מרינה וחנויות.  

קולנוע פתוח
אתונה היא מעצמה של בתי קולנוע הפועלים תחת כיפת השמים – לא פחות מ-60 בתי קולנוע כאלה פועלים בעיר ומציעים חווית צפייה רומנטית. אחד המרגשים מכולם הוא Cine Paris, שלמרות שמו משקיף  דווקא אל המראה הכי אתונאי שאפשר לדמיין – האקרופוליס. הקולנוע מיתולוגי הזה פועל בעיר מאז שנות העשרים של המאה הקודמת והוא מציגות קלאסיקות מקומיות וזרות לצד סרטים חדשים. יש כאן גם בר של קוקטיילים ונשנושים.  בתי קולנוע פתוחים מומלצים נוספים הם Cine Dexameni שנבנה מעל אמת מים רומית, Cine Oasis שפועל בתוך גן מקסים ו-Cine Thisio שפועל מאז 1935 וממוקם גם הוא מתחת לאקרופוליס. 

 
 
שיט לאיים הסרוניים
ממש קרוב לאתונה, במרחק שעה או שעתיים הפלגה, יש כמה איים יפים שיגרמו לכם להרגיש שאתם מרוחקים אלפי קילומטרים מהעיר הגדולה. האיים הסרוניים הם הקרובים ביותר לאתונה וכוללים איים כמו אגיסטרי, אגינה, הידרה, פורוס וספצס. אם אתם רוצים חוויה באמת מיוחדת, אל תחמיצו את הידרה (Hydra). האי שהיה חביב על אמנים מוזיקאים ואנשי רוח (בין היתר לאונרד כהן קנה כאן בית), הוא אי ציורי במיוחד עם בתים מסוידים לבן, מפרצים קסומים וחמורים שמשמשים ככלי תחבורה. תוכלו לבחור אי אחד ולשוט אליו ברחפת, או להצטרף לסיור מאורגן שכולל לרוב את שלושת האיים את אגינה, הידרה ופורוס.

חווית השיט היא תענוג בפני עצמו. אם זמנם קצר או שאתם מעדיפים להתמקד בשיט ולא לטייל בין איים, תוכלו לבחור בשייט ביאכטה או בקטמרן, רצוי בשעת שקיעה. מדובר בחוויה מהנה שכוללת תצפית לים הכחול, שנורקלינג ועצירה לשחייה במפרצים קסומים, ולעתים קרובות גם יין וארוחת מאזטים או ברביקיו.

חופים: הריביירה של אתונה
הריביירה של אתונה נמתחת לאורך 60 ק"מ מפליאו פלירו ועד לכף סוניון שם נמצא מקדש פוסידון המרשים. לא חייבים להרחיק עד כף סוניון כדי ליהנות מרצועת החוף היפה של אתונה. בפרברים הדרומיים של אתונה, במרחק נסיעה קצרה ממרכז העיר, יש חופים נהדרים, חלקם מאורגנים ואחרים יותר בתוליים, מרינות וטיילות על קו המים. אחד החופים היפים שנמצאים ממש קרוב לעיר הוא חוף גליפדה (Glyfada), אליו תוכלו להגיע בתחבורה ציבורית ממרכז העיר. זהו חוף יפה עם חול זהוב ומים צלולים, עם מיטות שיזוף, שמשיות ומגוון פעילויות ספורט מים. גם חוף וולה (Voula), המרוחק כחצי שעה נסיעה באוטובוס ממרכז העיר. כאן יש גם טיילת תוססת הגדושה במסעדות, בתי קפה וברים על קו המים.  

חיי לילה באקסרכיה
אקסרכיה (Exarchia) היא השכונה האלטרנטיבית של אתונה. זהו מעוזם של האנרכיסטים, האמנים, הסטודנטים והאינטלקטואלים, ובהתאם, אין לה את השיק של שכונת קולונאקי האלגנטית שנמצאת בסמוך, אבל יש לה הרבה אופי. הקירות מכוסים בגרפיטי (אם תצטרפו לסיור אמנות רחוב באתונה, סביר להניח שהוא יעבור כאן) ויש בה הרבה חנויות ספרים עצמאיות, חנויות וינטג', בתי קפה, ברים, מועדונים ומועדוני הופעות. אחד מהברים המומלצים בשכונה הוא Enikos, בר אמנותי ומלא אווירה שכבר הפך למוסד מקומי (כתובת: Kallidromiou 70). כדאי לנסות גם את AlcoHole, בר שמשמיע מוזיקת פאנק-רוק ומגיש קוקטיילים מצוינים וזולים (כתובת: Elvetias 21).

כתבות נוספות על אתונה:
השכונות של אתונה »
חופשה יוקרתית ומפנקת באתונה »

חבילות לאתונה תמצאו כאן »