חופשת יוקרה בקורפו

קארפה קורפו

מי שחשב שימי הזוהר של קורפו נותרו אי שם בסוף המאה הקודמת - טעה, ובגדול. האי היווני חווה התאוששות מדהימה מהמשבר הכלכלי שפקד את המדינה ומציע גן עדן לתייר שמבקש ליהנות מכל מנעמי החיים.

מאז ומעולם היה קורפו היפה, המעניין והאטרקטיבי ביותר מבין איי יוון. האי, שמשתרע על פני כ-580 קמ"ר בצפון הים האיוני, לחופי הים התיכון, ממערב לאלבניה וליוון וממזרח לאיטליה, מציע צוקים מרהיבים הנושקים למי טורקיז שזוהרים בקרני השמש, חופים חוליים בתוליים (בחלקם אף מבודדים), צמחייה פראית ותצורות נוף מגוונות, מלונות יוקרה אקסלוסיביים שלא מביישים את הטובים שבמלונות אירופה, חיי לילה תוססים, חוויית שופינג מודרנית, 3,000 שנות היסטוריה מפוארת, שפע אתרים ארכיאולוגיים, כפרים ציוריים הטובלים במטעי זיתים פסטורליים, מבחר קולינרי עשיר - וכל זה מהול בהשפעות אירופאיות וניחוח קוסמופוליטי, הנובעים הן מהקרבה הגיאוגרפית לארץ המגף והן מהיסטוריית הכיבושים ארוכת השנים.

שרידי המצודה הוניציאנית Paleo Enetiko Frourio בקורפו

שרידי המצודה הוניציאנית Paleo Enetiko Frourio בקורפו


על אף כל זאת, האי קורפו הצליח, מאז שנות השישים של המאה העשרים, לשמור על ייחודו כגן העדן המסתורי והפרטי של בני מלוכה ועשירי תבל. אפילו התיירים הישראלים טרם גילו את הפוטנציאל המדהים של האי, וממעטים לבקר בו.

מעבר להיותו יעד מועדף לבילוי חופשת הקיץ של שועי עולם, רבים אף בחרו בו כמקום מגוריהם. מבני משפחת רוטשילד, דרך אחד מגדולי השחקנים במאה העשרים - סר לורנס אוליבייה וכן אשתו לשעבר, ויויאן לי (שגילמה את סקרלט או'הרה בסרט "חלף עם הרוח"), ועד הזמרת היוונייה ננה מושקורי. משפחות אצולה וידוענים מרחבי העולם התאהבו באי עד כדי כך, שהחליטו להשתקע בו.

חוף קסום בקורפו

חוף קסום בקורפו


בחזרה לגן עדן

הנסיך צ'ארלס ואשתו קמילה, שמבלים בקורפו דרך קבע, שהו בקיץ האחרון, כהרגלם, בווילה המפוארת של משפחת רוטשילד, הממוקמת ב- Kerasiaשבצפון-מזרח האי. "תמיד הוקסמתי מהתרבות העתיקה ומההיסטוריה של יוון", אמר הנסיך צ'ארלס בריאיון ליומון יווני במאי האחרון והוסיף: "התמזל מזלי לבקר בכמה המקומות היפים והייחודיים ביותר של יוון".

בימים אלה חווה האי קורפו תחייה מחודשת. התאוששות הכלכלה היוונית מהמשבר הגדול אליו בין השאר את בני האליטות האירופאיות, שבמשך כמה עשורים המקום שימש עבורם גן עדן פרטי.

מהמשורר היווני הקדום הומרוס (מחבר ה"אודיסיאה" המפורסמת) ועד לסופר והזואולוג הבריטי ג'ראלד דארל (מחבר הקלאסיקה "משפחתי וחיות אחרות") - האי קורפו (או בשמו המקורי קרקירה, Kerkyra) היה ועודנו מקור השראה שמפיח רוח חיים ביצירות המהללות את נופיו המרהיבים ואת אופיו הייחודי.

העיר קורפו

העיר קורפו


הטוב מכל העולמות

ביחס לאי כה קטן, לקורפו היסטוריה ארוכה ומרתקת. עדויות ארכיאולוגיות מצביעות על התיישבות אדם באזור כבר לפני מעל ל-3,000 שנה. היישוב, כפי שאנו מכירים אותו כיום, התבסס במאה השמינית לפני הספירה, אז שימש תחנת מסחר מרכזית באזור הים התיכון, תחת שלטונה של קורינתוס העתיקה, וזכה לשם קרקירה ("ציצית" ביוונית). ברבות השנים האיטלקים שיבשו את השם הביזנטי (Koryphō) וקראו לאי קורפו.

מיקומה האסטרטגי של קורפו הביא לשגשוגה המהיר, אך באותה נשימה הפך אותה לזירת התגוששויות ומאבקי שליטה בין עמי האזור, ולא רק. מקורינתוס העתיקה, דרך סיציליה, אפירוס, שודדי ים, האימפריה הרומית, הכובשים הגותים, הלומברדים, הערבים, הנורמנים, ועד לאצולה הוונציאנית, הצרפתים (נפוליאון בכבודו ובעצמו), הרוסים, הבריטים וכן, גם הגרמנים - כולם שלטו בה בדרך כזו או אחרת, אך עם זאת, קורפו הצליחה לשמר את צביונה היווני לאורך כל התקופות, תוך שהיא שואבת את הטוב ביותר מכל תרבות שפגשה בה.

השפעות השלטון האיטלקי ניכרים באי עד היום, בין השאר בדמות מצודות יפהפיות שנבנו בו במטרה להגן עליו במפני פולשים עות'מנים. אולם, ההשפעות האיטלקיות בפרט, והאירופאיות בכלל, ניכרות היטב גם במטבח המקומי הייחודי, המציע מנות פיוז'ן שמשלבות בין המטבח הקרקירי המסורתי למטבח המודרני, בארכיטקטורה המרשימה ואף באופן הדיבור של התושבים. גם, ובמיוחד, אם התנסיתם כבר בחוויה התיירותית שמציעים האיים היווניים, האי קורפו יפתיע אתכם ויוכיח, כי המיקום עושה את כל ההבדל.

הארכיטקטורה המרשימה באיזור ההיסטורי בקורפו

הארכיטקטורה המרשימה באיזור ההיסטורי בקורפו


הרבה מעבר לחופשת בטן-גב

על אף חופיו המרשימים, קורפו מציע למבקרים בו הרבה מעבר לחופשת בטן-גב. כל אחד יכול למצוא באי ובסביבתו את מבוקשו, ובשונה מאיים יווניים אחרים - ליהנות מביקור במקום גם במזג אוויר סגרירי. מיטיבי הלכת ימצאו שלל מסלולי הליכה בטבע הירוק והפראי כמו גם טיולים פסטורליים בין הכפרים המסורתיים ומטעי הזיתים המפורסמים של האי, משפחות עם ילדים ימצאו אף הן אטרקציות רבות (כמו פארק המים הענקי שב-Agios Ioannis), חובבי ההיסטוריה והארכיאולוגיה ימצאו מוזיאונים חשובים ולא מעט נקודות עניין, ההרפתקנים (ולא רק) יוכלו להתוודע לשלל אפשרויות ספורט ימי (בהם גם שכירת יאכטת פאר והפלגה אל אחד האיים הסמוכים, כמו Paxos, האי האקסלוסיבי של היאכטונרים), אוהבי השופינג יגלו בקורפו את מיטב המותגים הבינלאומיים ואוהבי החיים הטובים יוכלו ליהנות מאחד הריזורטים היוקרתיים שמציעים גם חופים פרטיים. מה שבטוח הוא, שנכון לעכשיו – האי חף מעומס תיירים, כפי שחווים שאר איי יוון. בין השאר בזכות כמות הטיסות המועטה יחסית.

האי פונטיקוניסי המכונה "אי העכברים" (בשל צורתו המזכירה עכבר), אשר סמוך לחופי קורפו

האי פונטיקוניסי היפה, המכונה "אי העכברים" (בשל צורתו המזכירה עכבר), אשר סמוך לחופי קורפו


אחד ממוקדי העלייה לרגל של קורפו נחשב גם לאחד מפניני החן התיירותיים של אירופה כולה. ארמון אכיליון (Achillion) שוכן כעשרה קילומטרים מדרום לעיר הבירה, בעיירה גסטורי (Gastouri), ונחשב לאחד מבתי המלוכה המפורסמים ביותר באירופה. הארמון המרשים, שנבנה ב-1890 לכבוד הקיסרית האוסטרית אליזבת (שידועה יותר בכינויה "הנסיכה סיסי") בידי בעלה, הוקדש לגיבור המיתולוגיה היוונית אכילס, שהיה אהוב במיוחד על הקיסרית. מעבר למוזיאון ההיסטורי שפועל בו, הארמון מציע נקודת תצפית פנורמית מרהיבה על חופי הים האדריאטי ועל הרי אלבניה (יש שיזהו את המקום מהסצנה המפורסמת בסרט ג'יימס בונד "לעיניך בלבד").

ארמון אכיליון, קורפו

ארמון אכיליון, קורפו


היסטוריה, יהדות וגם רומנטיקה

העיר עצמה (המכונה בפי התיירים "קורפו טאון") זכתה להיכנס לרשימת אתרי המורשת העולמית של ארגון אונסק"ו, ולא בכדי. השילוב הארכיטקטוני המעניין בין הסגנונות השונים - בריטי, צרפתי, איטלקי ועוד - ייחודי למקום, ומספק שלל נקודות עניין. תרשו לעצמכם ללכת לאיבוד במבוך הסמטאות הצרות של העיר העתיקה, ותגלו פינות חמד חבויות.

בסביבותיה של העיר נקודות תצפית מרהיבות, בהן בלה ויסטה (Bella vista) שבכפר לקונס (Lakones), הנחשבת ליפה שבהן. זוגות רומנטיים מרחבי העולם מגיעים לכאן בכדי להשקיף על המראה עוצר הנשימה של לגונות הטורקיז במפרץ פליאוקסטריצה (Paleokastritsa).
ואם בכל זאת בחופשת בטן-גב נינוחה חפצה נפשכם, קורפו מציעה מגוון חופי רחצה יפהפיים מכל הסוגים. הטובים שבהם שוכנים בחלקו המזרחי של האי.

קורפו היא היעד האולטימטיבי לחופשה אינטימית, מפנקת במיוחד ובלתי נשכחת עבור מי שמבקש ליהנות מתענוגות החיים במרחק טיסה קצרצר.